Ik heb al een paar keer jam gemaakt van vlierbessen maar het was echt niet te eten zo bitter!! Hoe kan dit??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat kan echt niet!! De dikte van de jam was prima en ik heb een recept van internet gehaald
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn de besjes onbewerkt wel lekker? Zo niet, ligt het aan de besjes. Wat ook kan helpen is om niet te lang en te hard te koken (op laag vuur tegen de kook aan).

Het beste antwoord

Heel waarschijnlijk doe je het een en het ander verkeerd.
Jam van vlierbessen maak je als volgt:
De bessen ontdoen van de rist (alles wat op een steeltje lijkt), de bessen in een kookpot gooien en even laten opkoken terwijl je er met een pureestamper voor zorgt dat de besjes stuk gaan. Wel niet zo woest tekeer gaan dat de pitten ook geplet worden.
Door een neteldoek filteren.
Het sap afmeten en evenveel suiker toevoegen.
Opmerking 1 bij de suiker; ofwel gebruik je geleersuiker ofwel gebruik je gewone suiker en pectine.
Opmerking 2: je kan eventueel ook zwarte kandijsuiker en pectine gebruiken, vind ik persoonlijk het lekkerste.
De gelei laten koken tot het schuim weg is en afvullen in bokaaltjes.

Heel lekker met een croissantje en een lekkere kop (zelfgemaakte) chocolademelk.
Smakelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke dan ga ik het toch weer een keer proberen op jouw manier!! Bedankt!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh ja en ik ga ze morgen plukken het staat hier helemaal vol(Frankrijk)

Andere antwoorden (2)

Dan heb je waarschijnlijk te weinig (gelei)suiker gebruikt. Zie link voor een recept.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, suiker lost bitterheid niet op. Verdoezelt het vooral.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat klopt niet ,ik heb t volgens recept gemaakt!!!!
Vlierbessen smaken bitter als ze onrijp zijn. Conclusie: je hebt ze te vroeg geplukt.
De besjes zijn eerst rood, maar worden later zwart. Tussen september en oktober zijn ze rijp, als de kleur diepzwart is.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat kan niet ik heb ze geplukt toen ze echt heel donker waren!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onrijpe vlierbessen zijn overigens giftig.